Aplinkos ministerijoje įvyko pirmasis automobilių gamintojų ir importuotojų bei Aplinkos ministerijos ir jai atsakingų institucijų pasitarimas, kurio metu aptarta eksploatuoti netinkamų transporto priemonių identifikavimo tvarka, įvežimo į šalį kontrolė.

Pasitarimą iniciavusios Lietuvos autoverslininkų asociacijos prezidentas Petras Ignotas pabrėžė, kad šiuo metu naudotų automobilių įvežimas į Lietuvą silpnai kontroliuojamas. Automobilių gamintojų ir importuotojų registre tiksliai atsispindi tik naujų automobilių importo skaičiai, o naudotų automobilių importuotojai dažnai registracijos prievolės nevykdo. 2010-aisiais į šalį  įvežti 120 370, 2009 metais - 117 127, 2008 metais - 283 601, 2007 metais - 423 758 automobiliai.

Ką reiškia registruotis gamintojų bei importuotojų registre? Svarbiausia, kad tokiu būdu gamintojas ir importuotojas įsipareigotų finansuoti transporto priemonių tvarkymą tuomet, kai jos baigiamos eksploatuoti. Kitaip tariant – registravusieji įvežtas transporto priemones prisidėtų prie atliekų utilizavimo.

Automobilių servisų atliekas tvarkančios įmonės ,,Žalvaris“ komercijos direktorius Edmundas Truncė pastebi, kad atsakomybė už „mirusių“ mašinų nukenksminimą užkraunama socialiai atsakingiems rinkos dalyviams.

„Gamintojų atstovai, įvežantys gal 5 proc. transporto priemonių, yra bene vieninteliai vykdantys įstatymuose numatytas prievoles. Tuo tarpu patentininkai daro tik tai, kas neša naudą, o kai „grietinėlė“ nugriebiama – į viską nusispjauna. Tai nėra sąžininga“, – pastebėjo E.Truncė.

Specialistai atkreipia dėmesį, kad dalis įvežamų naudotų automobilių yra netinkamos eksploatuoti transporto priemonės arba tiesiog pavojingos atliekos, kurios pasiekia Lietuvą nesilaikant jokių atliekų vežimo reikalavimų. „Tikimės, kad Aplinkos ministerija atkreips dėmesį į šią problemą ir sugriežtins eksploatuoti netinkamų transporto priemonių įvežimo į šalį kontrolę“, – susitikimo metu sakė automobilių asociacijos prezidentas.

P. Ignotas atkreipė dėmesį į ir į tai, kad Lietuva neturi eksploatuoti netinkamų transporto priemonių nustatymo tvarkos. Iš visų 1,718 mln. šalies lengvųjų automobilių tik 59,7 proc. yra drausti ir su technine apžiūra, likusieji 37,1 proc. yra probleminiai – eksploatuojami be draudimo ar techninės apžiūros, vadinasi - potencialiai keliantys grėsmę eismo saugumui. 

Daugiau nei pusė milijono lengvųjų automobilių yra nedraudžiami ir be techninės apžiūros net nuo 2006-ųjų metų, taigi, galbūt ir neeksploatuojami. LAA kreipėsi į Aplinkos viceministrą Aleksandrą Spruogį, kad ministerija parengtų ir patvirtintų eksploatuoti netinkamų transporto priemonių identifikavimo tvarką, kuria vadovautųsi kontroliuojančios įstaigos (Muitinės departamentas, Valstybinė kelių transporto inspekcija, Policija, VĮ „Regitra“ ir kitos).