Kadangi reklaminiai lankstinukai yra vieni iš beprasmiškiausių atliekų, neretai keliaujantys tiesiai į šiukšliadėžę, GRYNAS.lt domėjosi, kaip reklamos platintojai laikosi naujų nurodymų.

Lipdukas išvalė pašto dėžutę

Dar sausio pradžioje paprašėme trijų savanorių užsiklijuoti ant savo pašto dėžučių užrašą „Reklamos gauti nepageidauju“.
Eksperimento dalyvė Inesa
Nepraėjo nė trys dienos po to, kai užsiklijavau tiksliai tokį užrašą, kokį nurodėte – o pašto dėžutėje gulėjo trys didžiųjų prekybos centrų katalogai!

Vienas iš eksperimento savanorių, gyvenantis Naujamiestyje, teigė, jog lipdukas dėl nepageidaujamos reklamos ant jo pašto dėžutės liko priklijuotas jau nuo pirmojo GRYNAS.lt eksperimento, kitaip tariant, jis pašto dėžutę puošia jau daugiau nei metus.

„Raštelį esu užsiklijavęs jau labai seniai, - pasakojo eksperimento dalyvis Kęstutis. - Jau tuomet gaudavau mažiau reklamos. Tačiau nuo Naujųjų metų, kai įsigaliojo nauja tvarka, išvis gerai - negavau nė vienos reklamos! Na, nebent ji platinama su laikraščiu (įdėta į vidų) arba kur nors sąskaitose. Tačiau jokių reklaminių lankstinukų, kaip būdavo anksčiau.“

Vis dėlto, Baltupių gyventoja Inesa negali pasidžiaugti į jos pageidavimą atsižvelgiančiais reklamos platintojais.

„Nepraėjo nė trys dienos po to, kai užsiklijavau tiksliai tokį užrašą, kokį nurodėte – o pašto dėžutėje gulėjo trys didžiųjų prekybos centrų katalogai! Neįmanoma su jais – jau ruošiaus rašyti skundus tą dalyką reguliuojančioms institucijoms, tik pritrūko laiko. Laimei, taip nutiko sausio mėnesį, kai eksperimentas prasidėjo, dabar tų katalogų gaunu maždaug vieną per mėnesį – na ir dar visokio lankstinukų šlamšto. Apie kažkokios rusų grupės koncertą, pavyzdžiui – gal dar ir rusiškai reikėtų užrašyti, kad nenoriu tokių niekalų savo pašto dėžutėje? Anksčiau net sąskaitos netilpdavo“, - piktinosi gyventoja.

Vis dėlto Inesa pripažino, jog palyginus su ankstene situacija, kai pašto dėžutė lūždavo nuo įvairiausių prekybos centrų katalogų, užrašas ant pašto dėžutės davė naudos – reklamos kiekis sumažėjo.

Pasivijome Norvegiją?

Antakalnyje gyvenantis eksperimento dalyvis Povilas teigė, jog naujasis reklamos įstatymas jam buvo tarsi atgaiva.

„Jau prieš kokius penkerius-šešerius metus dirbdamas Norvegijoje matydavau, kad daugiau nei pusė gyventojų yra savo pašto dėžutes pažymėję tokiais užrašais. Vis pagalvodavau – kad taip Lietuvoje būtų... Ir štai - stipriai pavėlavus, bet tvarka įvesta. Laiptinėje esu vienintelis, užsiklijavęs tokį užrašą, - pasakojo eksperimento dalyvis. - Kai tik užsiklijavau iš karto pastebėjau, kad reklamų sumažėjo. Dabar tie lankstinukai – visiškai vienetiniai atvejai. Jų randu gal 2-4 kartus per mėnesį ir tai gal net ne paštininkė – kokie kaimynai įmeta. Mūsų Antakalnio paštininkes galiu tik pagirti.“

Povilas sveikino ir įstatymu numatytas baudas – nuo 1000 iki 30 000 litų.
Nuo reklaminių lankstinukų šūsnies turėtų išgelbėti vienas lipdukas - ar tikrai jis padeda?

„Rimtos baudos. Jei būtų numatyta kokių 50 litų, žiūrėk, dar kokie verslininkai sugalvotų, jog jiems labiau apsimoka pažeisti tą įstatymą. O dabar jau gal pagalvoja, jog tikrai neverta teršti žmonių pašto dėžučių“, - svarstė Antakalnio gyventojas.

Sulaukta skundų

Jei pastebite, jog reklamos platintojai daro pažeidimą, kitaip tariant sėkmingai mėto lankstinukus nepaisydami užrašo ant Jūsų pašto dėžutės, priklausomai nuo lankstinukuose reklamuojamų produktų turėtumėte kreiptis į Valstybinę maisto ir veterinarijos tarnybą (jei reklamuojami maisto produktai) arba į Valstybinę ne maisto produktų inspekciją (jei reklamuojami ne maisto produktai).

Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos atstovai teigia vasario mėnesį gavę tris gyventojų nusiskundimus dėl nepageidaujamos reklamos.

„Vis dėlto, tyrimai dėl šių pranešimų pradėti ne iš karto, trūko duomenų. Dėl įkyrios reklamos besikreipiantys gyventojai turėtų pateikti ne tik skundą, bet ir reklaminio leidinio kopiją, bei savo telefono numerį ar adresą kuriuo gaunama reklama,“ - paaiškino VMVT Maisto skyriaus vyriausiasis specialistas, valstybinis maisto produktų inspektorius Donatas Valavičius.
Vita Šauklytė
Bendrovių pasiaiškinimai labai įdomūs. Neįtikėtinai išsamūs paaiškinimai. Ir jau rastas labai puikus apėjimas.

Kadangi įstatyme numatyta, kad pageidavimas negauti reklamos turi būti aiškiai išreikštas, D. Valavičius teigia, jog geriausias to įrodymas - raštiškas kreipimasis į bendrovę. Didelio reklamos srauto galima išvengti ir užsiklijuojant lipduką ant pašto dėžutės su tekstu „Prašom nemesti reklaminės informacijos“, „Nepageidauju reklamos“ ir panašius. Į tarnybą jau kreipėsi gyventojai, teiraudamiesi tokio tipo lipdukų.

Pasipiktinusieji turi apsiginkluoti fotoaparatais ir kantrybe

Kovo mėnesį tarnybai skundęsi gyventojai nusprendė nesitaikstyti su įžūliais reklamos platintojais. Jie surinko reikiamus įrodymus ir dėl šių atvejų pradėti du tyrimai. Vienas iš gyventojų tarnybai pateikė du skundus (kiekvieną kartą pridėdamas papildomai gautą reklamą), kitas – tris.

„Sunku pasakyti, kaip viskas vystysis - tarnyba dar nėra pabaigusi tyrimų, surašiusi protokolų. Pasak vartotojų, jie yra užsiklijavę ant pašto dėžučių užrašus „Nepageidauju reklamos“ ir tai įrodė nuotraukomis, tačiau gauna įvairių maisto prekybininkų, taip pat ir didžiųjų prekybos centrų (reklamą, - red. past.)“, - aiškino D. Valavičius. Šiuo metu laukiama atsakymų iš bendrovių – reklamos užsakovių.
Neužsiklijavus lipduko maždaug toks kiekis reklamos pašto dėžutėje susikaupia per savaitę

Viena iš bendrovių dievagojasi, jog jos darbuotojai tikrai nemeta reklamos asmeniui, kuris parašė skundą.

O kokių duomenų reikia, kad skundas būtų pradėtas tirti?

„Turėtų būti data, kada jis užsiklijavo lipduką ir kada įmesta reklama. Juk gali būti, kad reklama įmesta anksčiau, nei užklijuotas lipdukas. Tada reikėtų pateikti gautos reklamos kopiją ar nuotrauką. Jei reklama teikiama piktavališkai ir ji reklamuoja maisto produktus, žmogus turėtų parašyti skundą mūsų tarnybai. Tada tarnyba pradeda tyrimą, aiškinasi visas aplinkybes“, - aiškino D. Valavičius.

Verslinininkai jau rado būdą apeiti įstatymą?

Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos Paslaugų kontrolės skyriaus vyriausioji valstybinė inspektorė Vita Šauklytė teigė, jog per laikotarpį nuo sausio iki kovo vidurio gauti keli vieno klaipėdiečio skundai. Dėl jų pradėtas tyrimas.

„Yra tvarka, kad kreipiamės į įmones, jos pateikia paaiškinimus ir tuomet sprendžiame. Kas gali mesti reklamą? Tik paštas ir dar kelios reklamos platintojų įmonės. Šiuo metu tiriame dviejų tokių įmonių veiksmus“, - aiškino V. Šauklytė. 

Jei nusprendžiama, kad įmonės pažeidė įstatymą, surašomas protokolas ir jis perduodamas toliau nagrinėti Vartotojų teisių apsaugos tarnybai.
Aurelija Jonušaitė
Teko girdėti, kad žmonėms netgi patinka gauti tas reklamas – jie naudojasi įvairiomis akcijomis, nuolaidomis, ta informacija jiems naudinga. Kam nenaudinga – ims ir atsisakys jos.

„Bendrovių pasiaiškinimai labai įdomūs. Neįtikėtinai išsamūs paaiškinimai. Ir jau rastas labai puikus apėjimas“, - iš išradingų verslininkų pastangų išsisukti juokėsi V. Šauklytė. Tačiau pridūrė, jog daugiau informacijos atskleisti negali – dėl bendrovių veiksmų vis dar vyksta tyrimas.

Bendrovei gali būti skirta bauda nuo 1000 iki 30 000 litų, tačiau gali būti atsipirkta ir įspėjimu.

Per kelis mėnesius – keli šimtai atsisakiusiųjų

Lankstinukus neretai išnešioja paštininkai, tačiau „Lietuvos pašto“ atstovė Aurelija Jonušaitė priminė, jog kiekviename mieste tikrai gausu lankstinukų platinimu užsiimančių bendrovių, todėl visko versti ant paštininkų nederėtų.

„Mūsų laiškininkai tikrai yra informuoti apie įstatymo pasikeitimus, jie tikrai žino, kokia yra tvarka. Mes netgi prašome, jei pamato užklijuotą lipduką informuoti, koks to žmogaus adresas. Tuomet ateityje galime duoti laiškininkui išnešioti mažiau reklamos. Tačiau jei laiškininkai neįmeta, dar nereiškia, kad neįmeta kiti. Gavęs nepageidaujamą reklamą žmogus turėtų kreiptis į reklamos teikėją, į tą įmonę, kuri reklamuojasi. Ir ji turėtų informuoti, kas tą reklamą platina. O dėl savo veiklos jokių skundų kol kas nesame gavę“, - teigė A. Jonušaitė.

Jos duomenimis, per kelis mėnesius reklamos atsisakymą įrodančius lipdukus užsiklijavo keli šimtai žmonių. Masiško reklamos atsisakymo nepastebėta.

Tiesa bendrovė, pradėjusi platinti specialius lipdukus pašto dėžutėms, skelbė, jog vien Vilniuje atsirado 1000 žmonių, panorusių apsiginti nuo nepageidaujamų brukalų.

„Teko girdėti, kad žmonėms netgi patinka gauti tas reklamas – jie naudojasi įvairiomis akcijomis, nuolaidomis, ta informacija jiems naudinga. Kam nenaudinga – ims ir atsisakys jos. Kažkas jau teiravosi reklamos atsisakančių lipdukų? Ne, ne, mes jų neplatiname. Juk nėra griežtų reikalavimų, kaip tas užrašas turi atrodyti. Tai turi būti laisvos formos užrašas, užklijuotas ar netgi užrašytas ant pašto dėžutės“, - kalbėjo „Lietuvos pašto“ atstovė.