Rinkti „laikus“ socialiniuose tinkluose už pandų populiacijos didinimą ar begemoto narvo rekonstrukciją – madinga, apsikarstyti atliekų rūšiavimo konteineriais – taip pat madinga, kartą į metus surankioti šiukšles aplink savo gyvenamą namą – beveik neeilinės pilietinės drąsos aktas.
Tiesa, išduosiu paslaptį: mums visiškai nebūtina laukti, kol iš Briuselio bus nurodyta privalomai imtis vieno ar kito taršos šaltinio ribojimo, nes kaip tik šioje srityje ES deleguoja šalims narėms pakankamai daug teisių. Italai, išvarginti net kelių „šiukšlių karų“ ir, matyt, galų gale praradę viltį susidoroti su korumpuotu, gali būti, kad kai kur – net ir su vietinių organizuotų nusikaltėlių kontroliuojamu atliekų verslu, tiesiog ėmė mažinti buitinių atliekų kiekį. Prabėgus keleriems metams galima konstatuoti pažangą ir, beje, šiuo metu visoje Europoje minėtųjų maišelių atvejais remiamasi būtent italų pavyzdžiu.
Mokame, kai perkame pakuotę, mokame tiems, kas išveža pakuotes (ir kitas šiukšles), mokame tiems, kas tvarko tas šiukšles. Menkavertis kiniškas žaislas, supakuotas į brangesnę nei pats gaminys pakuotę – tikrai ne naujiena. Plastikinis vandens butelis kainuoja keliskart brangiau, nei jo turinys, o vienkartinis medicinos įrankis ne tik pakuojamas į brangesnę nei jis pats pakuotę. Pasirodo, ir jo utilizacija kainuoja brangiau nei pats įrankis.
Ne ką geriau atrodo ir nesibaigianti alternatyvios energetikos epopėja, kur milžiniškos supirkimo kainos baigia diskredituoti aplinkai palankios energetikos idėją. Nors jau šiandien maždaug pusė individualių vartotojų kaimo vietovėse gali tapti visai nepriklausomi nuo išorinio elektros tiekimo - reikia tik suteikti galimybes už protingą kainą įsigyti nuosavą įrangą, tačiau ir toliau remiami projektai, kurių tikslas – gaminti elektrą į „bendrą katilą“.
Reikia tik prisiminti, kad mažos galios saulės ar vėjo jėgainės per pastaruosius 20 metų atpigo 3-5 kartus. Kai reikėjo Lietuvą kompiuterizuoti, buvo vykdoma atitinkama valstybės politika, ir perkantiems net grąžinami mokesčiai. Po to per trumpą laiką mes tapome viena iš labiausiai kompiuterizuotų valstybių. Todėl ir individualiosios energetikos srityje galėtume naudoti tas pačias skatinimo priemones, kurios neabejotinai būtų sėkmingos. Tiesa, tiems, kas ir toliau nori gaminti brangią elektrą bei ja prekiauti, tai taptų bloga naujiena. Beje, teikdamas tokius pasiūlymus rizikuoju būti apšauktas net ne komunistu, o anarchistu.
Ir štai ateina laikas pakalbėti. ar neatsitiko taip, kad liberalios pakraipos „žaliųjų“ politikoje „ekologiškų“ verslų, pandų ir begemotų interesai išliko, o žmogaus – neliko. Galite pastebėti, kad net dviejuose aukščiau pateiktuose pavyzdžiuose žmogus matomas vien kaip paslaugos vartotojas, kuriam ir tenka prievolė apmokėti tariamai ekologiško verslo sėkmę. Štai čia ir atsiranda esminis nesutarimas tarp „žaliai“ orientuotų liberalų ir tų, kurie mato Žmogaus ir Aplinkos santykį, paremtą pirmiausiai sąmoningumu ir bendru sutarimu vardan saugios ateities. Pirmiesiems eliminuoti pelno siekiantį privatų verslą iš aplinkosaugos yra nesuprantamas ir nepriimtinas dalykas, antriesiems – nesuprantamas džiaugsmas dėl tariamai draugiškos aplinkai politikos, stebint vis didėjantį vartojimą ir vis didesnes investicijas, reikalingas besaikio vartojimo pasekmėms šalinti.
Todėl daugiau nei akivaizdu – „žalioji“ politinė pakraipa, jei ji vis tik orientuota į esminius pokyčius, apsaugančius ne tik mus, bet ir mūsų palikuonis nuo susinaikinimo, negali remtis nei „laisvosios rinkos“ idėjomis, nei apskritai deleguoti gyvybiškai išlikimui svarbių darbų privačiam pelno siekiančiam kapitalui.
Taip, gerbiamieji, reikia valstybės reguliavimo, o kai kur – ir tiesioginio valdymo saugant mus ir mūsų gyvenamą aplinką. Kitu atveju – tai veiklos imitavimas ir galiausiai – aklavietė.