GRYNAS.lt tęsia „Žaliojo smegenų plovimo“ temą ir svarsto, ar galima lizingo, bei paskolos paslaugą vadinti „ekologiška“ ar „žalia“.

Neretai ekologiškų gyvenimo principų besilaikantys žmonės stengiasi racionaliai apsvarstyti visus savo pirkinius ir mažinti vartojimą. Siūloma mainytis nereikalingais daiktais, juos parduoti bendraminčių turgeliuose.

Imdami paskolą ar pasirašydami lizingo sutartį, įsigyjame daiktą, kuriam iš tiesų dar neturime lėšų, ir dėl to už jį mokame gerokai daugiau (su palūkanomis). Tačiau galbūt iš tiesų už paskolą įgytas prietaisas, automobilis ar techniniai įrengimai gyvenimą paverstų gerokai lengvesniu ir padėtų sumažinti aplinkos taršą?

„Ekologija“ - dar daugiau ir naujesnių prietaisų ?

„Greenwashing“ serijai temą pasiūlęs skaitytojas Artūras parduotuvėje pastebėjęs bendrovės „General Financing“ „Ekolizingo“ reklamą buvo lakoniškas: „Pats pavadinimas prasilenkia su sveiku protu.“

GRYNAS.lt kalbintas viešųjų ryšių specialistas Liutauras Ulevičius neskubėjo smerkti tokios idėjos, tačiau teigė, jog tokiu atveju paslaugos suteikiama nauda priklauso nuo konkretaus produkto.
L. Ulevičius
Jei reikia lėšų aplinkos tvarkymui ar savo gyvenamosios vietos tobulinimui, priežiūrai, galima sakyti, kad paskolos pavadinimas atitinka jos paskirtį. Tačiau jei taip nėra, sudėtinga atrasti argumentų, kodėl paslauga turėtų vadintis „eko“ ar „žalia“.

„Klausimas - ar paslaugos tiekėjas yra taip sutvarkęs vidinius procesus, kad dirba atsakingai žiūrėdamas į aplinką? Iš kitos pusės, tie siūlomi produktai ar paslaugos turėtų būti labai kryptingi. Jei reikia lėšų aplinkos tvarkymui ar savo gyvenamosios vietos tobulinimui, priežiūrai, galima sakyti, kad paskolos pavadinimas atitinka jos paskirtį. Tačiau jei taip nėra, sudėtinga atrasti argumentų, kodėl paslauga turėtų vadintis „eko“ ar „žalia“, - svarstė L. Ulevičius.

Gamtą tausojančius prietaisus nustato pardavėjai

„Bendrovė „General Financing“ „Ekolizingo“ paslaugą pradėjo teikti 2010-ųjų rudenį ir buvo pirmoji rinkai pasiūliusi tokią paslaugą. „EKOlizingas“ - tai ypatingos pirkimo išsimokėtinai sąlygos (mažesnė palūkanų norma, nėra sandorio sudarymo ir tvarkymo mokesčių), suteikiamos tiems žmonėms, kurie perka tam tikrą aplinką tausojančią buitinę, kompiuterinę, garso ir vaizdo techniką, t.y. tokią, kuri taupo elektros energiją, vandenį, yra gaminama iš lengvai perdirbamų, nekenksmingų aplinkai ir žmogui, medžiagų,“ - teigė „General Financing“ reklamos ir komunikacijos skyriaus vadovė Diana Gedeikytė - Jakutienė.

Jos teigimu,paslauga buvo sukurta ir pristatyta tikintis, kad „EKOlizingas“ žmonėms padės suprasti, jog įsigydami aplinką tausojančią buitinę techniką, jie gali prisidėti prie aplinkos taršos mažinimo, gamtos resursų taupymo ir išsaugojimo. Kurie prietaisai yra verti „ekologiškų“ vardo nusprendžia prekybos salonų „Topocentras“ bei „Euronics“ konsultantai bei vadovai.

„Reikėtų žiūrėti bendrą naudą, arba bendrą žalą, - paslaugą vertino rinkodaros specialistas L. Ulevičius. - Prietaisas naudoja mažiau energijos, tačiau kiek jos prireikia jo gamybai? Žvelgiant iš šio taško tas pirkimas nėra labai jau „žalias“. Naujus prietaisus galima pateisinti tuo atveju, jei gerokai padidėja efektyvumas, ilguoju laikotarpiu padaroma mažesnė žala aplinkai. Manau, čia jau reikėtų įvertinti kiekvieno prietaiso parametrus atskirai“, - teigė viešųjų ryšių specialistas.

Liutauro Ulevičiaus nuomone, toks produktas galbūt pritrauktų 2-3 proc. daugiau vartotojų, tačiau bendrovei ir to užtektų.

„Tai – naujas kelias patraukti tokiomis paslaugomis nesinaudojančius vartotojus, - spėjo L. Ulevičius. - Gali būti atvejų, kai produkto įsigijimas pasiteisintų, o bendrovės pažadas atitinktų paslaugos turinį. Vis dėlto, dažnu atveju tai – rinkodaros priemonė, kur su „eko“ idėja – mažai kas bendro“. 

„Žaliasis lizingas“ - netaršiems automobiliams įsigyti

Bankas SEB praėjusiais metais pristatė paslaugą „Žaliasis lizingas“, kuri skirta norintiems įsigyti „žalius“ automobilius. Šią savoką atitinka automobiliai, kurių CO2 emisija mažesnė nei 130 g į kilometrą. Tokiu atveju klientas moka 1 procentiniu punktu mažesnes, negu jam individualiai apskaičiuojama, lizingo palūkanas.

Aplinkosaugos organizacijos „Atgaja“ tarybos narys Linas Vainius mano, kad automobilius ir gamtosaugą vargiai galima susieti.

„Bet kokio vartojimo mažinimas yra aplinkosaugai naudingiausias veiksmas. Vartojimas turi patenkinti būtiniausius poreikius. Manau, kad „žaliasis lizingas“ skirtas gaivinti naujų automobilių rinką – tai dar viena priemonė prie įvairių diskutuojamų „žaliųjų mokesčių“ už anglies dvideginio išmetimus. Teršia ne automobilis. Teršia naudojimasis juo. Domėjausi šia tema ir sužinojau, jog kiek daugiau nei pusė visos automobilio padaromos taršos gimsta jo gamybos metu. Manau, kad paskata keisti seną automobilį nauju yra ydinga aplinkosaugos požiūriu,“ - teigė L. Vainius.
L. Vainius
Teršia ne automobilis. Teršia naudojimasis juo. Manau, kad paskata keisti seną automobilį nauju yra ydinga aplinkosaugos požiūriu.

„Tokiu būdu siekiame paskatinti klientus rinktis automobilius, kurie mažiau teršia aplinką. Juo labiau kad šiandien Lietuvoje ekologišką automobilį jau galima rinktis iš nemažo sąrašo, tenkinančių įvairius vairuotojų poreikius. Tai gali būti ir šeimos, ir nedideli, skirti važiuoti mieste, automobiliai. Siekis, kad nauji automobiliai, kurie yra įsigyjami Europos Sąjungos šalyse, neviršytų 130 g/km taršos anglies dvideginiu ribos, yra nustatytas Europos Sąjungos strategijoje, skirtoje mažinti ES parduotų naujų automobilių išmetamo anglies dvideginio kiekį“ - GRYNAS.lt sakė SEB banko ryšių su žiniasklaida vadovas Arvydas Žilinskas.

Jis pridūrė, jog Europos Sąjungos šalys, pagal priimtas nuostatas nuo 2015-ųjų į rinką galės išleisti tik ne daugiau nei 130 gramų į kilometrą CO2 išmetančius naujus automobilius.

Prižiūrėkite „senuką“ ir nereikės naujo

Linas Vainius mano, jog dažnas automobilio keitimas vaikantis vis ekologiškesnio modelio – daug blogiau nei pastangos išlaikyti techniškai tvarkingai seną automobilį ar perleisti jį kitam savininkui, kad transporto priemonė būtų naudojama ir toliau.

„Kitas dalykas – kiekvienas automobilis turi atitikti techninės priežiūros reikalavimus. Jei savininkas jį prižiūri aplaidžiai – nemanau, kad tuomet naujas automobilis teršia mažiau už gerai prižiūrėtą seną. Mūsų keliais turi važinėti techniškai tvarkingi ir reikalavimus atitinkantys automobiliai. Jei jis neturi galiojančio techninės apžiūros lipduko, tokį automobilį stabdo bei gaudo policija. Be to egzistuoja ir psichologinis aspektas – įsigijus naują automobilį juo daugiau važinėjama“, - kalbėjo aplinkosaugos įstaigos „Atgaja“ tarybos narys.

Paklaustas nuomonės apie buitinei technikai teikiamas „žaliąsias paskolas“, L. Vainius tikino, jog šiuo atveju efektyvesnį prietaisą būtų naudinga įsigyti, tačiau tik tuo atveju, jei jo iš tiesų reikia: senasis sugedo, arba jaučiate, jog naujas daiktas leistų buities darbus nudirbti greičiau ir su mažiau sąnaudų. Vyras spėjo, jog vis dėlto ir „Ekolizingas“ gali būti priskiriamas „Žaliajam smegenų plovimui“, nes pagrindinis jo tikslas – skatinti vartojimą.